top of page

Knopen voor papa's

Maarten Fest van het leuke blog "Papa's Wereld" stuurde me een berichtje dat hij zo enthousiast was over een papa-workshop op het draagevenement en vroeg me: "Kun jij mij een antwoord geven waarom er juist een speciale workshop voor papa's gegeven wordt? Ik vind het in ieder geval positief dat wij papa's eens niet vergeten worden op een evenement." Toevallig zat er al een paar dagen dit antwoord in mijn hoofd rond te malen.

Waarom een papa-workshop?

Er is een woord dat vaak in het draagwereldje wordt gebruikt waar ik me ontzettend over kan opwinden: “papa-proof”. Blijkbaar zorgt een Y-chromosoom ervoor dat je geen draagdoek wilt of kan omknopen. Je reinste onzin. Overal waar ik kijk zie ik vaders die in alles zo handig zijn, waarom zou een draagdoek dan een brug te ver zijn? Begrijp me niet verkeerd: ik ben blij dat er draagzakken bestaan en het kan zeker een mooie oplossing zijn. Zelf gebruik ik ze ook en het is heerlijk dat je kindje gedragen wordt. Absoluut geen waardeoordeel over dragen met een drager.

Ik merk als draagconsulent dat ik meer en meer duo-consulten krijg met beide ouders en alsmaar vaker dat vaders zelfs de initiatiefnemers zijn tot het nemen van een consult. Dit vind ik echt zo tof! Zo mooi om beide ouders helemaal te zien opgaan in het knopen samen. Ook spreek ik vaak vaders die het eigenlijk wel een keer echt willen proberen of leren, maar het juiste moment, de spreekwoordelijke “schop onder de kont” ontbreekt een beetje. Daar is deze workshop dus precies voor. Mijn man (vader van drie jongens; ik ben dus wel mannen gewend thuis :D ) komt ook mee naar de workshop, want ik vind zijn perspectief ontzettend waardevol voor andere papa’s.

Zelf zitten we al redelijk lang in het Facebook-draagwereldje en, als je alleen naar de cijfers kijkt, lijkt het toch wel een beetje een kippenhok. Er wordt ook zoveel aan vrouwen gericht tijdens de zwangerschap en wat betreft het ouderschap. Wij hebben dit zelf ook keer op keer meegemaakt (brieven gericht aan de moeder, zorgverleners die mijn man negeerden en alleen tegen mij praatten, websites over ouderschap met alleen de naam “moeder” in de titel etc.). Ik gebruik nu de term vaders, maar ik kan me inbeelden dat ook vrouwelijke partners hier tegenaan lopen. Echt een gemiste kans, want een partner in het proces betrekken is zo belangrijk. Gelukkig vind ik wel dat dit toch een stuk minder schrijnend geworden is sinds de zwangerschap van mijn oudste, zes jaar geleden. Toch is het een kwalijke zaak. Er wordt wel meer en meer tegen geprotesteerd, zoals door deze mijnheer:

Waarom is een draagdoek net fijn voor vaders? In onze eigen ervaring merkten we toch dat de kleintjes het meeste troost haalden uit de doek (onze mannen wilden graag lekker knus helemaal ingepakt zitten). En mijn man ontdekte zelf dat de geweven draagdoek het fijnst is als er achter de computer moet gewerkt worden. Maar in alle gekkigheid: een geweven draagdoek maak je ook op maat, past altijd en groeit met jullie mee. Bekende papa-blogger Slingdad Dom schreef hier een heel mooi blog over. Eigenlijk kan ik het niet beter verwoorden dan hoe hij het hier beschrijft.

Draagpapa’s zijn er in alle maten en vormen. En dat vind ik er net zo fijn aan; voor iedereen bestaat de juiste oplossing. Kijk maar eens op mijn Pinterest-pagina. Van papa's die roze doeken "rocken" tot vaders met zwarte doeken, vaders met dragers etc.

Ik hoop veel papa’s te mogen zien tijdens de workshop, waar we gaan oefenen op de FWCC met de geweven doek (buikdragen dus). Inschrijven is wel even handig en graag laten weten als je geen geweven doek kan meepakken (dan weet ik hoeveel ik moet voorzien). Tot zaterdag! Ook opa’s zijn natuurlijk van harte welkom.

Enneuh: zullen we ook met z’n allen ervoor zorgen dat de term “papa-proof” voor altijd de vuilnisbak invliegt?


In de kijker
Recente Posts
Archief
Tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Pinterest Social Icon
  • Twitter Social Icon
bottom of page