top of page

Review: Ruckeli (SSC)



Dankzij Draagkind & Co, mochten wij de Ruckeli-drager uittesten. Deze drager, uit biologisch katoen, wordt beschouwd als geschikt voor baby en kind door de verstelbare opties. Ontwikkeld door twee vaders, fair-trade geproduceerd en met heel wat innovatieve opties.


Maar daar wringt het schoentje net voor mij: innovatie kan goed zijn, maar de Ruckeli geeft me de indruk om dingen te veranderen om het veranderen en niet omdat ze persé een verbetering zijn,


Eerste indruk:



Wat ik erg leuk vond aan de Ruckeli, is de pouch die vastzit aan de heupband: hierdoor kan je de drager mooi oprollen om weg te bergen of om je heup klikken als zitje of opberger als je kindje graag wilt lopen. Wel geeft de flap van deze stof een beetje een slordige indruk bij het dragen.


Verdere indruk: als je houdt van mooie dragers, is de ruckeli waarschijnlijk niks voor jou. Deze komt over als een werkpaardje (beetje vergelijkbaar met de standaard manduca of bondolino qua "look").


Ik vond de stof aan de dikke, gewatteerde kant, zeker in vergelijking met andere dragers. Op zich leuk dat de onderkant eraf kan in geval van "ongelukjes", maar het draagt voor mij niet echt bij aan de overzichtelijkheid voor gebruik. De heupband vond ik zeker goed en stevig.


Het slaapkapje was niet echt mijn persoonlijke smaak, maar kon mooi opgerold worden. De Ruckeli heeft zowel bij het slaapkapje als bij de borstriem een soort railsysteem met haakjes om het makkelijker (?) te kunnen verschuiven.




Alleen erg jammer dat ik bij uitproberen al haakjes van het railtje aftrok (zonder kracht uit te oefenen) en dat de klemmetjes bij de borstband wel heel erg makkelijk losschieten. Lijkt me toch erg vervelend in geval van rugdragen, zeker omdat ik het er zelf niet meer opgeprutst kreeg. Dit zou toch echt NIET mogen!


Wat ik bovendien een gemiste kans vond, was dat er geen extra beveiliging op de heupband zat. Noch in de vorm van een elastiek om de gesp, noch in de vorm van een extra drukker op de gesp zodat de gesp niet per ongeluk kan openschieten. In alle eerlijkheid: Ruckeli is op dit vlak geen uitzondering (zie bijvoorbeeld de Rose & Rebellion dragers). Ik vind zo'n extra beveiliging toch alt

ijd een pré.


Ik kreeg al snel door dat ik toch eerst de gebruiksaanwijzing moest doornemen alvorens te beginnen. Zo op het blote oog kon ik geen kaas maken van zowel het zitje als de schouderbanden.


Wat me meteen opviel, was dat ik de schouderbanden erg dun gevoerd vond. Bovendien zijn ze ook niet erg breed. Ik snap heus wel dat het voor tengere mensen niet fijn is om heel brede banden op de schouders te hebben, maar de Ruckeli-banden zijn nog smaller dan die van bijvoorbeeld de Manduca.


De gebruiksaanwijzing:

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik persoonlijk heel erg pro het "Keep it simple"-principe ben wat dragers betreft. Ik merk gewoon bij mezelf en bij de mensen die ik tijdens de inloop of tijdens consulten zie, dat gebruiksvriendelijkheid en eenvoud erg belangrijk zijn. Het gekke met de Ruckeli is, dat deze SSC overkomt als erg complex, ook mede door de gebruiksaanwijzing, terwijl het eigenlijk redelijk makkelijk in gebruik is. Best wel jammer eigenlijk. Zelf vond ik bepaalde zaken in de gebruiksaanwijzing redelijk onduidelijk, terwijl mijn Engels erg goed is. Ik kan me voorstellen dat dit best een hindernis kan vormen voor gebruikers.


Voor mijn lange 2,5-maander moest ik het zitje redelijk smal verstellen. Op zich klikken de schouderbanden bij buikdragen wel redelijk makkelijk vanwege de V-vormige banden. Die kan je dan makkelijk te pakken krijgen om vooraan vast te klikken. Deze dien je dan te verwisselen voor het rugdragen.


​Zowel mijn man als ik vonden de drager niet zo fijn qua schouderbelasting. Ik vond deze redelijk zwaar doorwegen en dat bij een kind van amper drie maanden! Vooral mijn man was allesbehalve te spreken van de gewichtsverdeling, vond de drager erg hangen en kreeg meteen rugpijn. Alles was nochtans wel goed aangespannen en goed ingesteld. Zelf vond ik het meevallen, maar ik vond de Ruckeli inderdaad wel snijden in de schouders. Daarom had ik ook echt niet het vertrouwen in de drager om deze voor lange stukken te gebruiken. Ook heb ik deze om die reden niet uitgeprobeerd met een groter kind.



Het rugdragen wordt pas aangeraden vanaf zes maanden. Toen we de drager enkel even wilden uittesten voor het draagcomfort, schoot het borstbandje zomaar los (1 kant door het aantrekken en de andere door het verstellen). Ook al is het zo dat een borstbandje natuurlijk niet hoeft en bij veel dragers los geleverd wordt, toch vind ik het erg bezwaarlijk dat het zomaar losschiet.




Algemene conclusie:

Op zich interessant door bepaalde innovaties, maar in het algemeen zou ik deze niet zelf aanschaffen. Dragers zijn natuurlijk erg persoonlijk en afhankelijk van de bouw van de drager. Heel wat collega-consulenten zijn WEL erg enthousiast over deze drager. Op zich sluit de drager mooi aan, maar vooral de dikte van de schouderbanden vond ik tegenvallen.







In de kijker
Recente Posts
Archief
Tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Pinterest Social Icon
  • Twitter Social Icon
bottom of page